Asiakaspalvelun sydän – haastattelussa Anniskelupassi.fi:n asiakaspalvelija, Aleksi Vesala

Anniskelupassi.fi-asiakaspalvelua pääasiassa hoitaa asiantunteva, aurinkoinen ja ahkera Aleksi Vesala. Hän liittyi mukaan Osaamistehtaan (johon kuuluu brändit Hygieniapassi.fi, Anniskelupassi.fi ja Harjoittele.fi) tiimiin vajaan puoli vuotta sitten, mutta hänestä on lyhyessä ajassa muodostunut tärkeä työtiimin jäsen, jonka puoleen kääntyvät niin asiakkaat kuin toimistonkin oma väki.

Istuimme Aleksin kanssa alas ja kysyimme häneltä sekä hänen asiakaspalvelutehtävästään että vinkkejä anniskelupassitestin suorittamiseen.

1. Olet ollut Osaamistehtaalla vähän yli puoli vuotta, miltä työ on kaiken kaikkiaan tuntunut?

Ihan loistavalta! Osaamistehtaalla on mukava työympäristö, kivat työkaverit ja hyvä työilmapiiri. Siirryin työhön suoraan kaupan alan työtehtävästä, joka oli myös erittäin asiakaspainoitteista, mutta luonteeltaan hyvin erilaista. Ennestään minulla ei ollut syvempää tietämystä hygieniapassi- tai anniskelupassiasioista, joten paljon olen päässyt lyhyessä ajassa oppimaan. Olen kuitenkin saanut hurjasti apua ja tukea kollegoilta, anniskelupassitestaajilta sekä yhteistyöoppilaitosten yhteyshenkilöiltä.

2. Työtehtäviisi kuuluu asiakaspalvelu, eli vastaat asiakkailta saapuviin sähköpostiviesteihin ja puheluihin. Mikä on sinulle asiakaspalvelutyössä tärkeintä?

Kuvailen itseäni erittäin asiakaspalvelupainoitteiseksi ihmiseksi. Rakastan tehdä asiakaspalvelua! Eniten pidän siitä, että voin konkreettisesti auttaa ja löytää ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Mielestäni hyvä asiakaspalvelija on sellainen, joka tekee työtä aidosti ja sydämellä. Lisäksi tärkeää on kehittää mahdollisimman selkeä tapa kommunikoida, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Olen hionut omaa viestintätyyliäni sen mukaisesti.

3. Mitkä ovat yleisimpiä kysymyksiä, joita asiakkaat esittävät anniskelupassitesteihin liittyen? Miten vastaat niihin?

Paljon kysellään saapumattomien todistusten perään, sillä osa yhteistyöoppilaitoksistamme lähettää anniskelupassin sähköisessä muodossa. Usein vastaavissa tilanteissa sähköposti on mennyt roskapostiin, josta viestit kuitenkin pyyhkiytyvät automaattisesti pois. Tällöin pyydän aina oikealta yhteistyöoppilaitokselta, että jos he voisivat lähettää anniskelupassin uudelleen asiakkaalle, koska aina loppupeleissä tärkeintä on se, että asiakas saa itselleen kuuluvan todistuksen.

Monet myös kysyvät sitä, miten ilmoittautuminen hygienia- ja anniskelupassitestiin tapahtuu. Ilmoittautumisongelmissa pyrin aina joko puhelimitse tai sähköpostilla käymään asiakkaan kanssa prosessi läpi vaihe vaiheelta. Se voi välillä viedä pitkään ja vaatia monia toistoja, mutta ei se mitään! Toimin mielelläni tällaisissa tilanteissa asiakkaan teknisenä tukena.

4. Mikä on tärkein neuvo, jonka annat asiakkaille anniskelupassitesteihin valmistautumiseen liittyen?

Opiskele ja valmistaudu hyvissä ajoin! Kannattaa aina opiskella anniskelun perusteet kunnolla tästä Valviran Alkoholijuomien anniskelu -ohjeesta, sillä testin kysymykset laaditaan tämän pohjalta.

Lisäapuna opiskeluun suosittelen Harjoittele.fi:tä, koska sen avulla on helppoa testata omaa tietämystään. Harjoittele.fi:ssä ei ole samoja kysymyksiä kuin anniskelupassitestissä, sillä jokainen testin järjestäjä laatii itse testikysymyksensä, mutta vastaavia kysymyksiä on kyllä.

Viimeisenä neuvona: kannattaa tarkistaa myös henkilöllisyystodistuksen voimassaolo ajoissa, ettei vain käy niin, että se ehtii vanheta pari päivää ennen testiä. Anniskelupassitestiin on aina otettava mukaan virallinen, voimassaoleva ja kuvallinen henkilöllisyystodistus!

'

5. Millaisia palautteita olet saanut asiakkailta tähän mennessä?

Olen saanut pääasiassa todella hyvää palautetta! Asiakkaat ovat kiittäneet ystävällisestä palvelusta ja nopeasta reagoinnista. On myös ilahduttanut, että monet ovat lähettäneet viesteissä palautteena sydämiä - emojit ovat aina sallittuja!

6. Mikä on työssäsi sinulle merkityksellisintä/ihaninta?

Ehdottomasti asiakkaat! Ja tietenkin myös työkaverit.



Mikä on anniskelupassi ja miten sen saa? Tarvitsen apua testi-ilmoittautumisessa!

Ota yhteyttä lähettämällä sähköposti info@osaamistehdas.fi tai soittamalla asiakaspalvelunumeroomme 0400 809 009.

Pyrimme vastaamaan kaikkiin sähköpostiviesteihin pääsääntöisesti viimeistään vuorokauden sisällä riippuen mahdollisista poikkeustilanteista. Jos on jotain kiireellistä, kannattaa aina soittaa! Puhelinaika on auki arkisin klo 10–15.

Aleksilta ja muulta Osaamistehtaan tiimiltä saat lisätukea ja neuvoja anniskelupassiasioissa myös Helsingin toimistoltamme. Otathan aina etukäteen yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla ennen toimistolle tuloa!